Tento môj názor vyplýva hlavne z posledných politických vyhláseniach vládnej koalície o spôsobe udržania verejných financií, zabezpečenia štátneho dlhu a spôsobe zabezpečenia zníženia nezametnanosti.
Netreba pripomínať priemernému občanovi Slovenska, že našu životnú úroveň priamo ovplyvňujú vládnuce politické strany a hlavne ich prioritný záujem o získanie ekonomickej moci s cieľom privlastniť si majetok spoločnosti pre seba, s legislatívnym zabezpečením jeho beztrestného užívania a konania. Trend „demokratizácie spoločnosti “ na Slovensku ukázala hlavne Mečiarova éra vládnutia, ktorá ukázal a „návod“ všetkým politickým stranám ako používať víťazstvo vo voľbách pre svoje skupinové ciele na úkor rozvoja spoločnosti a čo je horšie táto deformácia konania politikov mala vplyv na celé obyvateľstvo. Divoká privatizácia v prospech prívržencom politických strán, riadené konkurzy spoločností s opätovným získaním majetku za nízku cenu sa konali v prostredí a za podpory korupcie politikov, súdnictva, polície a v poslednom období aj rozkrádanie peňazí cez štátnych úradníkov spôsobili duchovnú deformáciu spoločnosti.
Tento „marazmus“ spoločnosti, t.j. nedôstojné pomery majú dopad na životnú úroveň obyvateľstva Slovenska okrem regiónu Bratislava vyústil do výsledku, že Slovensko je štatisticky na poslednom mieste v EÚ vo výške priemernej mzdy, dôchodku a po Španielska a pobaltských krajín má aj najvyššiu nezamestnanosť.
Zlepšenie „dôstojného života“ občana Slovenska nie je cítiť ani v programovom vyhlásení vlády, ktorá sa hlavne zameriava na udržanie deficitu verejných financií a nedáva občanom žiadnu víziu na udržanie alebo dokonca zlepšenie života zahrňujúci a spokojnosť s dôstojným životom.
Mám dojem, že politikom je táto vízia dôstojného života „ukradnutá“ o čom svedčí aj vyhlásenia niektorých pravicových politikov a podnikateľov o tom, že „nezamestnaní sú len tí, ktorí nechcú pracovať“. Ide o „choré“ názory bez vnímania duchovnej stránky a spoločenského poslania života človeka. Predsa vedeckotechnický rozvoj (automatizácia, robotizácia, technológie) spôsobuje, že pri rovnakej spotrebe ľudí a vyššej produktivite práce je potrebných stále menej pracovných síl a stačí aby sme pracovali namiesto 8,0 hodín denne len napr. 5,0 hodín. Je takmer isté, že nezamestnanosť z tohto dôvodu a z dôvodu globalizácie trhu sa nebude znižovať. Na Slovensku sa nezamestnanosť zníži napr.: buď zavedením výroby vysoko konkurenčných výrobkov pre export (Slovensko zanedbaním vývoja a výskumu nemá predpoklady bez vstupu zahraničného kapitálu) alebo cestou lepšieho využívania prírodných zdrojov vo forme exportu vody, vyššieho zhodnocovania pôdy, lesov a nižšou spotrebou vecí vyrábaných v zahraničí.
Zníženie deficitu verejných financií sa súčasná pravicová vláda rozhodla znížiť pre ňu tým najrýchlejším a 100 % istým riešením – a to znížením výdavkov pre dôchodcov, znížením ostatných sociálnych dávok a ostatný škrtaním príjmov zamestnancom, ako keby tieto skupiny spôsobili súčasné problémy spoločnosti. Hoci hrubý domáci produkt je jeden z najvyšších v EÚ, priemerný zárobok na úrovni 745 EUR a priemerný dôchodok na úrovni 351 EUR je najmenší z celej EÚ okrem pobaltských krajín, Rumunska a Bulharska.
Vláda sa „nezaoberá“ s iným možným zdrojom príjmov do štátneho rozpočtu a to sú skupiny, ktoré ovládajú kapitál. Príjem z dane z príjmu právnických osôb je len o 30 % vyšší ako príjem z dane z príjmu fyzických osôb, navyše v čase hospodárskej krízy, keď je nezamestnanosť vysoká.
Tento stav je v budúcnosti pre znižovanie deficitu verejných financií neudržateľný. Podľa môjho názoru je nevyhnutné, aby nová vláda:
1) Zvýšila vymožiteľnosť daní a to spôsobom:
- Vykonávaním daňových kontrol na daň z príjmu aspoň 2 krát za 5 rokov (existujú právnické subjekty, ktoré nemali kontrolu na daň z príjmu už 10 rokov !)
- Daňové úrady tolerujú daňové úniky právnických osôb vyplývajúce napr. z výdajov na „služobné cesty po svete“, zakúpené osobné autá podnikateľmi , využívajúce aj na súkromné účely nie sú zdaňované užívateľom vo výške 1 % z obstarávacej ceny auta ( § 5 odsek 3, zákona č.595/2003 Z.Z.) o dani z príjmov), načo sú podnikateľom autá s daňovým uznaním nákladov za sumu vyššiu ako 33,000 EUR? Ide o určite zlú investíciu zo zisku na úkor dane z príjmu a priamu podporu hrubého národného produktu zahraničného výrobcu auta.
- Zdravotné poisťovne uhrádzajú milióny navyše za lieky, ktoré predpisujú lekári za protislužbu od farmaceutických výrobcov liekov.
2) Zaviesť možnosť poskytovania informácií o daňových únikoch každým občanom s jeho právnou ochranou ( v západných krajinách ide o bežný stav).
3) Právne trestať aj s náhradou škody za škody spôsobené štátu voči štátnych úradníkov, poslancom a aj voči právnickým osobám na zamedzenie korupcie, nevýhodných obchodov a obohatenie alebo škody spôsobené právnickou osobou inému subjektu.
4) Ďalšia skupina, ktorá sa nepodieľa na príjmoch do štátneho rozpočtu sú podniky, ktoré majú daňové prázdniny, t.j. neplatia 19 % daň z príjmu. Ide o najväčšie podniky na Slovensku Volkswagen Slovakia , U.S.Steel Košice , Echo Martin a ďalšie, ktoré majú tieto výhody na Slovensku v rozpore s EÚ, ktorá zakazuje takúto pomoc. Aká bola zodpovednosť bývalých politických nominantov na ministerstvách, ktorí na „večné časy“ umožnili uvedeným spoločnostiam podnikať bez podieľania sa na príjmoch do štátneho rozpočtu.
5) Na Slovensku nie je uplatnená ani daň z majetku, ktorá je vo vyspelých západných krajinách bežná. Táto daň by aj v prípade, že majetok bol nadobudnutý nelegálne alebo bez zdanenia príjmov by kompenzovala deficit príjmov do štátneho rozpočtu.
6) Na Slovensku podnikajú a pôsobia firmy, ktoré neplatia dane , pretože nemajú sídlo na Slovensku ale v „daňových rajoch“ . V záujme vlády by mali byť kroky na uzavretie dohody o vzájomne výhodných podmienkach podnikania.
7) Slovensku je jediná krajina v strednej a západnej Európe, kde je uplatnená 0 % sadzba dane z dividend. Súčasní politici a bývala vláda p. Dzurindu a Mikloša, ktorá nulovú daň zaviedla nás presviedča, že to bol dobrý krok pre prílev zahraničného kapitálu napriek tomu, že štátny rozpočet stratil len za rok 2009 cca 2,3 mld. EUR ! Prečo ostatné krajiny tento názor nemajú a uplatňujú daň od 5 % do 15% podľa výšky zahraničného kapitálu. Pri zodpovednosti vlády za štátny rozpočet by sa pokúsila dohodnúť na určitej zmene, napr. výška dane z dividend by bola znížená v závislosti podľa investícií na Slovensku.
8) Na slovenskom trhu pôsobia úspešne poisťovne a banky so zahraničnou účasťou. Aj slovenská finančná inštitúcia s majoritnou účasťou štátu by bola rovnako úspešná, ktorá by posilnila konkurenčné prostredie a tým aj možnosť investovať do tohto finančného trhu bez veľkých rizík.
Nemyslím si, že o týchto možnostiach zvýšenia príjmu do štátneho rozpočtu vláda nevie. Taktiež neverím, že jednotlivé záujmové skupiny súčasnej vládnej koalície majú záujem riešiť „ blaho občanov“ tohto štátu. Výsledkom kompromisov, ktoré politické zoskupenia museli urobiť, logicky nevedú k žiadnej vízie s konkrétnymi krokmi pre zabezpečenie dôstojného života občanov. Celá činnosť vlády sa bude orientovať na cieľ neurobiť závažnú chybu voči voličom s prioritným cieľom slúžiť kapitálu s udržaním dôvery EÚ na úkor ostatných občanov štátu okrem svojich zástupcov v štáte.
Treba konštatovať, že ani Ficova vláda neurobila racionálne zmeny a nápravy v živote občana na Slovensku, ktoré deklarovala pred voľbami. Pravdepodobne aj preto, že strana SMER podliehala „nárokom „ koaličných partnerov a taktiež mocným sponzorom. Dokedy však budeme nespokojný s každou vládou dúfajúc, že k zlepšeniu dôjde. Slovenský občan sa nevie racionálne správať vo voľbách už tým, že odmieta účasť na voľbách a je maximálne ovplyvňovaný momentálnym marketingovým „ťahom „ bez hlbšieho zamyslenia, či táto marketingová – politická skupina dokáže reálne ovplyvniť život na Slovensku.
Výsledkom životnej úrovne je napr. aj to, že podľa najnovšej štúdie anglických vedcov sú občania Dánska potom Švajčiarska a Rakúska najšťastnejšími , po nich nasledujú Škandinávske krajiny. Slovensko sa v rebríčku 178 štátov umiestnilo na nelichotivej 129. priečke . Za nami zostali len občania Rumunska…Výsledok je obraz spoločenských pomerov, ktoré uplatňujú politické strany s dopadom na ekonomiku a duchovno. To, že Škandinávske krajiny sú v popredí najšťastnejších ľudí je v tom, ako v relácii na TA3 – Cestovateľ odznela myšlienka „ Nórsko je krajina , ktorá má všetko, to čo Slovensko nemá, štát funguje, nekradne sa, korupcia je nulová, systém daní je verejný a solidárny. Mať luxusné auto je v Nórsku „nedôstojné“ pretože ide o špatnú investíciu.
Aj táto informácia by mala byť pre vládu motivujúca na zmenu. V opačnom prípade sa bude potvrdzovať výrok Ronalda Celenteho – šéfa Inštitútu pre výskum trendov v Amerike, že“ politické organizácie sú v skutočnosti zločinecké organizácie“ so všetkými skrytými činmi ich konania a nikdy sa zo súčasného spoločenského „marazmu“ nedostaneme sami…
Aby sme konečne boli my,bežní - ...
Celá debata | RSS tejto debaty